Feeds:
Posts
Comments

Archive for November, 2007

kesian rumah ‘Mukhsin’

  2060069184_ae5a2cf60d_m1.jpg                                      

sekarang

 168883263_1ddee5b664_m.jpg 

dulu

murahnya ‘warisan’ kita, inilah lokasi filem utama Mukhsin.

Entah di mana silapnya rumah itu kini dibiarkan usang dan sedang menunggu saat untuk menyembah bumi

kalau kat Hollywood mungkin rumah ni dah dipelihara dan dibuat muzium

siapa kata semua WESTERN VALUE tak bagus, at least ‘rumah’ Mukhsin ini dah menjawab persoalan itu

Read Full Post »

salut untuk S. Kulasingam

                                                  kula2.jpg

 BEKAS Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur dan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor, S Kulasingam yang meninggal dunia akibat penyakit paru-paru berair semalam adalah pegawai polis paling digeruni penjenayah sekitar 1970-an.

Beliau yang lebih dikenali sebagai Kula di kalangan rakan, dianggap antara yang terbaik dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) berikutan keberanian dan keazamannya membanteras penjenayah ganas ketika itu.

Sepanjang kerjanya, beliau mengetuai banyak operasi memerangi penjenayah berbahaya selain menangkap mereka. Antaranya adalah memburu Botak Chin yang banyak terbabit dengan rompakan bersenjata serta menangkap Kepong Chai, yang merogol ramai wanita sebelum mencederakan wajah mereka dengan pisau.
Kejadian paling diingati mengenai Kula adalah kegagalan Botak Chin membunuhnya dalam serangan hendap di persimpangan lampu isyarat Jalan Davis-Jalan Pekeliling pada 22 November 1975, walaupun 11 tembakan jarak dekat dilepaskan ke arahnya. Mendiang sebaliknya hanya terkena satu tembakan di dada dan masih mampu memandu ke Balai Polis Cheras yang terletak tidak jauh dari tempat kejadian untuk mendapatkan bantuan.

Ketika diminta menceritakan mengenai kejadian itu tahun lalu, Kula berkata: “Saya menghadapi kesukaran bernafas berikutan kecederaan itu namun berjaya memandu ke Balai Polis Cheras. Serangan berkenaan dan peluru yang terkena dada dan organ dalaman mungkin membunuh saya ketika itu namun saya rasa masa saya belum tiba”.

Nyata kejadian itu tidak sedikit pun melemahkan semangat Kula. Beliau kembali bertugas tiga bulan selepas menjalani pembedahan dan rawatan susulan – bersedia memburu penjenayah seterusnya di ibu negara. Itu bukanlah kejadian tunggal hampir meragut nyawanya sepanjang 30 tahun berkhidmat kerana lima bulan kemudian, mendiang sekali lagi ditembak.

Kali ini, ketika beliau bersama sekumpulan anggota polis menyerbu rumah persembunyian kumpulan perompak yang baru saja merompak sebuah kedai emas di Petaling Jaya. Dalam kejadian itu, Kula terkena tembakan di perut, namun operasi itu berjaya dan polis menemui barangan rompakan manakala empat daripada perompak ditembak.

Selain itu, Kula juga pernah disimbah asid menyebabkan kecederaan parah pada dada dan kaki, hampir ditimpa pokok tumbang – menyebabkan pembantunya terbunuh, hampir ditetak seorang lelaki mengamuk dan hampir ditembak ketika operasi di Sarawak menyebabkan rakan sepasukannya terbunuh.

Kula yang menyertai PDRM ketika berusia 19 tahun pada 1951 sebagai Inspektor Percubaan menyerlahkan bakat kepemimpinan dan kemampuan menyelesaikan banyak kes jenayah walaupun pada awal pembabitannya. Komitmennya itu tidak sia-sia apabila dinaikkan pangkat kepada Asisten Superintendan pada 1957 dan seterusnya mendaki kegemilangan sehingga menjadi Timbalan Ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur sebelum dinaikkan pangkat menjadi Ketua Siasatan Jenayah Johor.

Disebabkan dedikasi dan keberaniannya dalam menghadapi penjenayah sepanjang berkhidmat, Kula dianugerahkan Pingat Gagah Berani (PGB) dan Ahli Mangku Negara (AMN) sebagai menghargai jasanya.

Selepas bersara pada 1985, Kula yang tidak berkahwin meneruskan kehidupannya di sebuah apartmen dua tingkat di Johor Bahru seorang diri, menikmati ketenangan selepas puluhan tahun memerangi penjenayah.

Beliau pernah ditanya mengenai keengganannya berumah tangga, namun memberi jawapan ringkas: “Bidang kerja yang merbahaya seperti ini memerlukan sedikit pengorbanan,” katanya. Ia membuktikan komitmen Kula dalam menjalankan tugas memburu penjenayah berbahaya sehingga tidak mahu kerjayanya terhalang dengan ancaman terhadap keselamatan keluarganya.

Pada jam 3.06 pagi semalam, Kula menghembuskan nafas terakhir di sisi adiknya, Annamah, 74, dan abangnya Dr Ratnasingam, 78, di Hospital Sultanah Aminah di Johor Bahru. Kali ini beliau pergi dengan tenang akibat penyakit, bukan disebabkan serangan hendap atau tembakan penjenayah, sebaliknya kerana ‘masanya sudah tiba’. BH 

SAK: Masih terkenang saat menemuramah mendiang di rumahnya kira-kira lima tahun lepas.

Read Full Post »

Tahniah Dona dan Afra!

   aweks.jpg                                                                                                                                                

                              AFRA dan DONNA yang ku bangga

Aku sangat bangga dengan mereka berdua…bukan kerana mereka staf aku tetapi kerana mereka sangat komited dalam tugas, mendengar arahan dan berjaya melaksanakan tugas dengan baik dan cemerlang.

Walaupun adakalanya mereka ini menyakitkan hati, degil dan banyak songeh, tetapi diaorang jugalah yang selalu buat aku tersenyum, tergelak dan ketawa merembes-rembes!

Hari ini diaorang dah melepasi fasa pertama dalam kehidupan, berjaya menggenggam Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Masa dengan Kepujian

Aku merasa terpanggil untuk bersama-sama meraikan kenangan manis mereka berdua di UITM Shah Alam (sekolah lama aku gak)

                       konvo.jpg

 Anyway, congrats for  wartawan Skuad Bongkar Sinar Harian, AFRA dan DONNA dan semua warga Sinar Harian yang grads hari ini , semoga kejayaan terus menjadi milik mereka!

  

Read Full Post »

yang bodoh, yang pandai

                                    43857167_6444bc3fa5.jpg

Orang bodoh = ada motor tapi gi kerja nak naik LRT jugak (kes suka ‘bergesel’la ni)
Orang pandai = takde motor, takde kereta, takde LRT tapi ada otak (kes suka numpang kereta or motor kawan tapi tak reti nak hulur duit minyak!)                                                             
                                                                           
Orang bodoh = company dah sediakan nescafe, milo, biskut, bla bla bla tapi gi minum gak kat cafeteria kena bayar plak tu.
Orang pandai = tak minum kat cafeteria tapi company punya nescafe, milo, biskut, bla bla bla angkut bawak balik !!!!                                                          
                                                                           
Orang bodoh = beli suratkhabar sebab nak tengok nombor ekor je pas tu buang.
Orang pandai = orang yg tunggu org bodoh buang pas tu dia kutip…dapat baca semua sekali wo                                                
                                                                           
Orang bodoh = kentut kuat² kat office pas tu bangga ngan baunya.          
Orang pandai = kentut senyap sunyi (takde bunyi) baunya… boleh buat unta sakit perut! dhab pun koma sekejap! pas tu bermati-matian salahkan member sebelah(guess sapa member sebelah tu?….si bodoh yg kentut kuat tu la!)  
                                                                           
Orang bodoh = ada masalah cerita kat orang pandai                         
Orang pandai = dengar masalah orang bodoh pastu cerita kat orang bodoh yang lain, pas tu membodohkan orang bodoh tu…jadinya orang bodoh yang pertama tu jadi bodohs (plural)                  
                                                                           
Ada lagi…                                                               

Orang bodoh = orang yg buang masa baca entry ni!                          
Orang pandai= saper yang forward entry ni…… aku la tu…jadi yang mana satu pilihan bijak? pandainyeeeeeeeeeeeeeeeeeeee kalau nak jd org yg pandai, cpt2 ler fwd entry nih…….heheheheeeee……….                                          

Read Full Post »

Mendadak Dangdut!

tit5.jpg

baru ni aku layan staf aku gi tengok wayang, kebetulan sama2 cuti, kami pun pergi The Curve, Damansara…yg bestnya aku memilih nak tengok filem Indon, Mendadak Dangdut instead of gambor Hollywood lain yang hebat2 tu

aku dapat rasakan betapa ‘bengkeknya’ staf aku bila filem tu yg aku pilih, hehehe, tapi nak wat camno, kena ikutlah kata bos kan, hahaha

yang pasti, Mendadak Dangdut tak kurang hebatnya weh…apatah lagi ada lagu JABLAI (Jarang Dibelai), lagu dangdut yang tgh meletop-letop di Indon suatu ketika dulu, best siot!

Memetik lirik lagu JABLAI….” lai lai lailai lai lai, panggil aku si JABLAI, abang jarang pulang, aku jarang dibelai… “

Sinopsis

Lakonan Titi sebagai Petris menceritakan seorang penyanyi lagu berentak rock alternatif tiba-tiba bertukar secara mendadak kepada muzik genre dangdut.

Timbul rasa lucu, sedih, bimbang dan marah bercampur baur menjadi satu dan wujudlah satu rasa yang cukup selesa.

Bukan ingin memuji orang belakang tabir filem “Mendadak Dangdut”, tetapi filem arahan Rudi Soedjarwo manakala skrip dihasilkan oleh Monty Tiwa ini memang sarat dengan mesej yang positif untuk ditonton oleh setiap lapisan masyarakat.

Garapan filem ini begitu baik sekali dengan memasukkan unsur-unsur realisma yang tidak semua filem Indonesia tonjolkan.

Melalui teknik kamera ‘handheld’, babak ketika Yulia dan Petris berlari menyelamatkan diri daripada pihak polis menunjukkan keadaan pada masa itu yang kelihatan cemas dan takut.

Jadi goyangan kamera yang disengajakan itu membuktikan betapa kecamuknya perasaan mereka berdua.

Selain itu, unsur realisma diterapkan melalui pakaian, bahasa pertuturan dan tempat tinggal mereka memaparkan kemiskinan serta kelas ekonomi rendah yang mereka hadapi.

Yulia dan Petris yang biasa hidup mewah di bandar terpaksa memakai pakaian lusuh dan tinggal di rumah kecil yang tidak seindah dahulu dengan tidur bertilam nipis serta bertemankan nyamuk.

Turut dipaparkan babak ibu Mamat yang kembali ke Indonesia setelah didera teruk oleh majikannya ketika menjadi pembantu rumah di negara Arab.

Paparan itu boleh ditafsirkan seolah-olah menyindir rakyat Malaysia. Seperti diketahui, sudah banyak isu kes majikan di Malaysia yang mendera pembantu rumah dari Indonesia.

Juga dipaparkan rakan lelaki Petris dan Yulia bernama Rizal (Dwi Sasono) merangkap ketua kumpulan dangdut “Senandung Citayam” yang mengumpul duit untuk menukar jantina.

Ia seolah-olah memaparkan situasi seorang lelaki yang ingin menukar statusnya kepada wanita dalam bentuk sindiran dalam humor (lelucon).

Dari segi lakonan Titi Kamal memang tampak berkesan melalui nyanyian lapan buah lagu dangdut dan aksi Titi yang berjaya melakonkan watak Petris dengan bersahaja walaupun lenggok tariannya keras.

Antara lagu-lagu hasil ciptaan Monty Tiwa yang dinyanyikan oleh Titi adalah Bunuh Reality, Jablai (Jarang dibelai), Mars Pembantu, Selalu ada, Buronan Cinta dan Dangdutkah Kita.

Kinaryosih juga harus diberi pujian kerana beliau juga memainkan peranan yang penting sehingga membuatkan penonton tersentuh dengan sikapnya yang tenang dan sabar menahan kerenah Petris.

Paling terharu apabila Yulia tetap menyayangi Petris walaupun Petris selalu menyakitkan hatinya.

Tidak hairanlah jika Titi Kamal dan Kinaryosih menerima banyak penghargaan antaranya Pasangan Terbaik, Pasangan Popular dan Pelakon Pembantu Wanita Terbaik dalam Anugerah Filem Indonesia 2007.

Filem indie ini turut memberitahu kepada khalayak tentang tugas utama penyanyi dangdut sebagai penghibur penonton supaya mereka melupakan kesusahan hidup dan masalah yang dialami.

Filem yang membelanjakan hampir RM800,000 ini bukan sahaja menghiburkan malah dalam masa yang sama mengajak penonton berfikir maksud-maksud yang terselindung di sebalik tirai “Mendadak Dangdut”.

Jom tengok filem ni beb!

Read Full Post »

duhai yang menduhaikan

1888321618_b4585aae85_m.jpg

 

Duhai malam yang menggamit rembulan

Khabarkan yang aku tak bisa tidur memikirkan semalam

Yang menjelma dan merangkul aku dengan rakus

Hingga aku terperusuk ke dalam jantung yang hilang denyutnya

Duhai kekasih yang jauh di mata

Khabarkan yang kau masih mengingati diri ini

Walaupun telah lama aku kau campakkan dalam lautan kenangan

Yang begelora dan berombak setinggi berjuta hasta

Duhai rinduku yang memeluk realiti

Aku tak pernah menipu kamu awan yang bergumpalan

Kerana warnanya tetap putih sesuci kapas

Walaupun ada kalanya mendung datang singgah mencoret palitan

Duhai dinda yang bernama kekasih, rinduku, sayangku

Adakah kesetiaan masih milik kita

Walaupun merpati membisikkan yang kau bukan lagi milikku

Walaupun mentari menjerit yang aku telah kehilanganmu\

Duhai yang menduhaikan

Malam ini kita labuhkan

Dengan puisi sejuta anganan…

SYAHRIL A. KADIR

Read Full Post »

Wartawan yang membuat liputan demonstrasi jalanan perlu sedar bahawa mereka akan menghadapi risiko tinggi jika berlaku kejadian pergaduhan atau kumpulan yang berdemonstrasi “naik angin” atau menjadi “gila babi”. Ini yang berlaku pada krew TV3 pada 1988, apabila kereta yang dinaiki ditendang dan cermin kereta dipecahkan oleh pendemonstrasi jalanan. Ini menyebabkan ada diantaranya mengalami kecederaan.

Selain menghadapi “serangan” daripada pendemonstrasi jalanan, mereka juga tidak terkecuali daripada menerima “kesan” tindakan polis dalam menyuraikan demonstrasi jalanan itu. Ini termasuk pancutan air atau gas pemedih mata. Ini kerana pancutan air dan gas pemedih mata tidak memilih orang. Dalam ertikata yang lain, jika wartawan berada di tempat kejadian, sudah pasti mereka akan menerima kesan itu.

Wartawan juga perlu memakai akreditasi media atau berjaket yang memudahkan mereka dikenalpasti oleh polis yang menjalankan tugas. Jika mereka tidak memakai akreditasi atau jaket pengenalan seperti wartawan TV3 atau RTM, sudah pasti mereka akan menerima kesan tindakan polis. Ini kerana dalam keadaan yang “kelam-kabut” sudah pasti pihak polis menjalankan tugas terbaik untuk mengawal keadaan. Dalam kebisingan demonstrasi jalanan berkenaan, sudah tentu polis tidak mendengar apa yang ingin disampaikan oleh wartawan. Boleh digambarkan jika berlaku kekecohan atau pendemonstrasi melemparkan batu kepada polis, sudah pasti pasukan keselamatan akan bertindak pantas mengejar “mereka yang membuat kacau”. Tidak hairanlah wartawanpun boleh menjadi “mangsa” daripada kekalutan itu. Oleh itu, wartawan perlu mencari tempat yang sesuai dan strategik untuk mengelakkan diri mereka menjadi mangsa.

Malaysiakini melaporkan beberapa wartawan yang membuat liputan perhimpunan Bersih semalam ditendang dan dipukul oleh anggota polis anti-rusuhan yang bertindak meleraikan perhimpunan di kawasan Masjid Negara.

Kekecohan berlaku kira-kira jam 2.30 petang ketika polis menembak meriam air dan gas pemedih mata ke atas lebih 2,000 orang. Dalam keadaan kelamkabut tersebut, beberapa orang wartawan tempatan dan wartawan asing, turut menjadi mangsa.

Seorang wartawan wanita, yang enggan namanya disebut, berkata dia dipukul dengan cota oleh seorang anggota polis yang cuba meleraikan orang ramai di situ. “Dia pukul…punggung saya dan dia kata kepada saya’ Pergi, pergi, pergi, seolah-seolah saya ini kaldai,” katanya.

Seorang lagi wartawan, yang juga tidak mahu namanya disebut, berkata dia ditendang dua kali oleh anggota polis — di belakang dan bahagian pahanya. Beliau kesal terhadap pihak berkuasa yang menggunakan “kekerasan yang tidak sepatutnya berlaku'” terhadap wartawan. “Saya terkejut dengan tindakan ganas pihak polis itu,” tambahnya.

Mereka berdua adalah antara lima wartawan yang sedang berdiri di belakang barisan anggota polis sebelum mereka tiba-tiba dipukul oleh kira-kira 10 anggota polis.
Seorang daripada mereka, wartawan wanita dari sebuah akhbar berbahasa Cina tempatan, cedera akibat dipukul. Seorang anggota polis menendang lehernya ketika dia terbaring dan enggan berhenti walaupun dirayu oleh wartawan-wartawan lain.

(Renungan: Wartawan perlu berhati-hati sepanjang masa. Carilah kawasan yang strategik untuk membuat laporan. Jika perlu berada betul-betul di tempat kejadian, fikirkanlah plan B jika berlaku keributan. Oleh kerana sesuatu perkara itu berlaku pantas, tidak mustahil kita akan menjadi mangsa. Wartawan mungkin menjadi mangsa “batu” yang dibaling oleh perusuh kerana batu tidak ada mata atau perasaan. Tiba-tiba ia singgah di kepala dan darah mula mengalir.)

IBRAHIM ‘TIGER’ YAHYA

Read Full Post »

Older Posts »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 289 other followers

%d bloggers like this: