Feeds:
Posts
Comments

Archive for May, 2009

Jenazah anggota tentera yang terkorban demi agama dan negara mereka yang tercinta

Maaf, masuk kali ini tidak kurang daripada empat entry aku tulis mengenai kekejaman Chin Peng dan PKM

aku bersumpah, aku akan gunakan apa saja kudrat yang aku ada untuk memastikan pengkhianat agama, bangsa dan negara berkenaan tidak akan kembali menjejak bumi yang telah mereka tumpahkan darah dan airmata insan-insan yang tidak berdosa

aku sedih bila mutakhir ini ada usaha untuk membasuh dosa Chin Peng dan PKM dengan menggunakan fakta yang jijik dan memualkan

Chin Peng dengan bangganya menunjukkan keratan keratan akhbar sewaktu dia diburu oleh pasukan keselamatan dulu

Chin Peng dengan bangganya menunjukkan keratan keratan akhbar sewaktu dia diburu oleh pasukan keselamatan dulu

tadi aku ada membaca satu artikel tulisan seorang bekas pegawai tentera yang bagi aku cukup menyentuh perasaan dan patut direnung oleh mereka yang bersimpati terhadap Chin Peng dan PKM laknatullah ini. Ini sedutannya;

” Baru dua minggu pertama saya bertugas di Kuching, Sarawak, saya telah ditugaskan untuk menerima tiga mayat anggota tentera dari pasukan 9 RAMD yang diterbangkan dengan pesawat helikopter Nuri dari Sibu akibat pertempuran dengan pengganas komunis.

Keadaan salah satu mayat dalam keadaan mengerikan dengan perutnya terburai kesan dari tembakan dan tumpukan dan lumuran darah dari kesemua jenazah.

Keadaan hiba, pilu dan sebak sebaik-baik helikopter yang membawa jenazah mendarat dengan tangisan dari waris dan keluarga jenazah berkaitan. Suasana yang amat pilu amat dirasakan pada ketika itu,”

korang boleh baca luahan penuh bekas pegawai tentera itu dengan klik pautan ini http://www.mstar.com.my/variasi/pendapat/cerita.asp?file=/2009/5/29/mstar_pendapat/20090529124138&sec=mstar_pendapat

Read Full Post »

Maafkan Mama Sayang…

Photo143

Photo153

Malang tidak berbau, itulah yang dapat aku simpulkan dalam entry kali ini

semalam seorang ibu tersalah memasukkan gear ketika hendak meletakkan keretanya di ruang parkir

kecuaiannya itu mengundang padah apabila kereta yang dipandunya tiba-tiba mengundur ke belakang

lebih parah ia menggilis anak perempuannya, Isabelle Cheong, 3, yang kebetulan ada di belakang hingga menyebabkan kanak-kanak itu mati di tempat kejadian

bayangkan sekiranya anda adalah ibu tersebut….si ibu mungkin akan trauma seumur hidupnya kerana merasakan dialah yang bertanggung jawab ‘membunuh’ anaknya sendiri

aku simpati dengan beliau, aku tahu ibu mana yang sanggup melihat anaknya mati terutama dalam kejadian malang sebegini

inilah yang dikatakan takdir dan kita tidak mampu mengelak jika itulah kehendak-Nya

nak tahu lebih lanjut, singgahlah ke  http://ondscene.via.my/

SAK: Takziah ke atas blogger Ondscene di atas pemergian ibu kesayangannya ke rahmatullah.  Al-Fatihah.

Read Full Post »

ugly-womenAmaran!

Tidak lama lagi seseorang suami yang memberitahu isterinya tidak lagi cantik kerana mahu memalukan si isteri boleh dikategorikan sebagai kesalahan keganasan emosi jika pindaan dibuat terhadap Akta Keganasan Rumah Tangga 1994.

Perancangan untuk meminda akta tersebut kini sedang dirangka dengan memasukkan fasal berhubung keganasan emosi terhadap wanita.

Ketika ini, golongan itu hanya dilindungi daripada penderaan fizikal di bawah akta tersebut, kata Ketua Pengarah Jabatan Pembangunan Wanita, Datuk Dr Noorul Ainur Mohd Nur.

Katanya, tujuan cadangan pindaan itu adalah bagi memastikan keselamatan wanita dari segi fizikal dan emosi.

Dr Noorul berkata, keganasan emosi adalah satu bentuk penderaan yang memberi kesan mendalam terhadap wanita yang boleh merendahkan harga diri, maruah serta keyakinan diri.

“Ia boleh menjadi kes apabila seorang suami memberitahu isterinya yang dia hodoh atau memalukannya sehingga membawa kepada tekanan emosi,” katanya tadi.

Wow, ini cadangan yang sangat bagus. Bagi aku tidak ada istilah isteri hodoh, perangai hodoh tu banyakle

Aku akui, menghina seseorang apatah lagi isteri adalah satu perbuatan yang cukup terkutuk

Isteri adalah amanah Allah, kalau dah tak boleh pergi sangat dalam perhubungan itu, lepaskanlah dengan cara baik dan terhormat

dalam pada itu, aku juga berharap kerajaan ambil kira juga perasaan lelaki yang sering dihina oleh isterinya

kita tidak boleh menafikan perkara ini memang banyak berlaku dalam rumah tangga sekarang ini….so persoalannya, adakah si suami juga akan mendapat faedah dalam peruntukan undang-undang yang disebutkan tadi?

SAK: Ada kawan aku mengadu isterinya tak senduk nasi masa makan, uweeekkkkkkkkkkkkk!!!!

Read Full Post »

gambar hiasan je...ishk korang ni

gambar hiasan je...ishk korang ni

sebenarnya kes gangguan dan serangan seksual ke atas student IPTA sewaktu mereka berada di asrama sering diperkatakan sejak sekian lama

masa aku kat ITM dulu, heboh kisah ‘orang minyak’ masuk bilik tidur student, kecoh panties dengan bra kena curi kat ampaian dek perbuatan lelaki gila seks dan macam-macam lagilah

selalunya ‘keributan’ itu reda macam tu saja…entah benda tu betul-betul berlaku atau sekadar sembang kedai kopi je wallahualam

tapi seingat aku ada juga dua tiga kes yang dibawa ke tengah

namun apa yang berlaku di UITM baru-baru ini sangat mengejutkan

Seorang siswi berusia 21 tahun mendakwa mengalami trauma yang serius sehingga menangguhkan pembelajaran selepas didatangi seorang lelaki di bilik mandi asrama di kampus itu menjelang subuh, 28 November lalu.

Dalam percubaan rogol itu, lelaki terbabit didakwa menyentuh bahagian sulit pelajar berkenaan, yang tidak didedahkan identitinya.

Pelajar kampus induk di Shah Alam itu bagaimanapun berjaya meloloskan diri dengan bergelut dan menjerit sekuat hati.

Identiti suspek, yang berselur pendek dan bercoli hitam ketika kejadian kira-kira jam 5 pagi, tidak dapat dicam.
 
Siswi itu membuat aduan polis pada hari kejadian di balai polis Seksyen 6, Shah Alam.

Kerana tidak puas hati dengan reaksi dan ‘respond’  pihak universiti, siswi itu bertindak menyaman UITM semalam.

Menyifatkan tindakan siswi berkenaan sebagai jalan terakhir, peguamnnya Hanipa Maidin  tetap berharap perkara itu boleh diselesaikan secara baik.

“Kita bawa ke mahkamah bukan untuk wang, tetapi kita tidak mahu perkara sebegini berlaku lagi,” katanya.

Katanya, pihaknya memohon penjelasan Bahagian Hal Ehwal Pelajar UiTM pada penghujung Januari lalu tetapi sehingga kini tidak mendapat sebarang maklum balas.

“Kita ingat hendak selesaikan secara baik, tetapi UiTM tidak memberikan sebarang respons,” katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Shah Alam, YB Khalid Samad pula mempersoalkan sikap universiti berkenaan kerana “bertindak seolah-olah tidak bersalah” sedangkan menjadi tanggungjawabnya menjaga keselamatan pelajar.

“Bila perempuan itu menjerit pun masih tak ada orang keluar. Dan saya boleh katakan, hendak masuk (ke dalam universiti) pun mudah, hendak keluar pun mudah.

“(Mangsa) terpekik, terlolong macam itu pun tak ada apa-apa. Maksudnya, apa jenis keselamatan yang disediakan oleh universiti untuk menjaga pelajar?” katanya.

So, kita tunggulah siapa benar dan siapa yang salah dalam sebutan perbicaraan kes itu tak lama lagi.

SAK: Raba dalam gelap je…

Read Full Post »

fernadez-air-asi_782768a

From: Tony Fernandes
Date: Wed, 27 May 2009 17:56:30 +0800
To: ‘mybluesgang@yahoo.com‘<mybluesgang@yahoo.com>; Teo Weh Ling<teowehling@airasia.com>; Bolingam<bolingam@airasia.com>; Shireen Chia<shireenchia@airasia.com>; ‘ramanatl@gmail.com‘<ramanatl@gmail.com>; Kathleen Tan<kathleentan@airasia.com>; Renuka Kunathevan<renukakunathevan@airasia.com>; Loganathan Velaitham<logan@airasia.com>; Kamarudin Meranun<kamarudinmeranun@airasia.com>; FAM LEE EE<famleeee@airasia.com>; ‘aziz@worldip.tvaziz@worldip.tv
Subject: Re: something to talk about your aircrew…

Thank you for your email and your kind words which I really appreciate. I am glad that we have been of good service to you and we will strive to be even better. Can I know your flight details so I can compliment all the staff and crew involved

Kind regards Tony.

Emel di atas aku terima dari orang nombor satu Air Asia, Datuk Seri Tony Fernandes petang tadi

Semuanya bermula apabila aku menghantar emel secara peribadi kepada beliau memuji keprihatinan pramugari pesawatnya yang sanggup ‘menebalkan’ muka mengusung tabung derma ke hulu hilir dalam usaha untuk membantu pesakit yang dirawat di Institut Jantung Negara (IJN)

Inilah pertama kali dalam sejarah aku menaiki kapal terbang, ada krew kabin yang sanggup berbuat demikian walaupun mengutip derma bukanlah tugas hakiki yang perlu dilakukan oleh mereka ketika di dalam pesawat

aku ada menulis mengenai perkara tersebut baru-baru ini, boleh klik di bawah;

http://syahrilkadir.wordpress.com/2009/05/06/pramugari-air-asia/

apa yang menggembirakan aku, Tony sanggup mengambil sedikit masa untuk menjawab secara peribadi emel yang aku kirimkan padanya

bahkan beliau juga ‘forward’ emel yang beliau kirimkan pada aku kepada semua pegawai kanannya di Air Asia

tak cukup dengan itu, Pengerusi Air Asia, Datuk Aziz Bakar turut sama menghantar emel terima kasihnya pada aku di atas penghargaan tersebut

Ini satu contoh yang baik, aku difahamkan Tony dan Aziz menjawab sendiri emel masing-masing tanpa perlu menyerahkan urusan tersebut kepada pegawai-pegawainya yang  lain

secara tidak langsung mereka akan tahu benda positif atau negatif  di dalam perniagaan mereka tanpa perlu bergantung kepada maklumat dariapada orang tengah atau pihak ketiga.

Syabas Air Asia!

Read Full Post »

Aqashaketika aku selak-selak blog kengkawan, aku browse blog sahabatku, manlukeman.wordpress.

manlukeman seorang wartawan Kosmo! dan dia menulis tentang kekagumannya dengan beberapa artis tempatan yang mempunyai blog sendiri

dari situ aku menemui sebuah blog tulisan penyanyi dan pelakon yang agak famouslah, Aqasha

Aqasha ni kalau dalam filem atau drama selalunya diberi watak mat romeolah…sesuai dengan muka dan fizikalnya yang kita boleh kategorikan sebagai ‘boleh jual’

maaf, pada mulanya aku agak skeptikal dengan mamat ni, maklumlah mungkin terpengaruh dengan lakonan beliau dalam cerekarama kat tv tu

tetapi apabila aku melayari blog anak muda berusia 26 tahun ini, ternyata bagi aku dia ada ‘brain’ dan class yang tersendiri

walaupun masih muda belia dan tidak mendapat pendidikan formal di universiti, namun kemampuannya mengupas dunia falsafah dan sufism bagi aku adalah satu perkara yang mengkagumkan

Aqasha tidak banyak bercerita tentang dunia gossip murahan seperti pengacara berkelulusan undang-undang si amboi amboi amboi tu, lihat saja mukadimah blognya;

“di sini,yang tersurat adalah yang tersirat.
menulis di atas dasar yang mudah.
keikhlasan,kejujuran,kebenaran & kehidupan”

Aku di dalam perjalanan yang panjang,bermusafir di usia muda.
Aku seorang saliq yang ingin terus istiqamah dengan taksub.
Aku jua sekerdip Nur Muhammad seperti kau & dia.
Aibmu adalah aibku.
Rahsiamu adalah rahsiaku.
Terjadi,hanya bila kau makrifat akan dirimu.

menarik bukan? korang boleh melayari http://thesaliq.blogspot.com/  jika tak percaya

syabas Aqasha!

Read Full Post »

 

Aku semakin resah dengan apa yang berlaku di tanah air kita yang tercinta sejak akhir-akhir ini

kedudukan dan keistimewaan orang Melayu semakin dicabar, Islam semakin dihina, yang dulu wira dianggap musuh, yang dulu musuh kini dianggap wira!

benar, aku bercakap tentang Parti Komuni Malaya(PKM)  yang kini mula digambarkan sebagai pejuang kemerdekaan sedangkan ribuan anggota keselamatan dan orang yang tidak berdosa menjadi mangsa kekejaman mereka sewaktu darurat dulu

Pimpinan_Markas_Besar

Bagi yang terlupa atau buat-buat lupa, sejarah PKM bermula semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu. PKM telah bekerjasama dengan British untuk memerangi Jepun. PKM berjaya mempengaruhi British untuk membebaskan semua tahanan politik yang berhaluan kiri.

PKM lah yang membentuk MPAJA untuk berjuang ala gerila menentang Jepun.

Selepas berjaya mengusir tentera Jepun, satu konflik timbul disebabkan polisi tentera British yang sebenarnya anti-komunis.

MPAJA atau Bintang Tiga mendakwa British berjanji untuk menyerahkan negara ini kepada mereka kerana mereka menyokong British tetapi apabila janji ini tidak ditunaikan, gerila MPAJA telah memberontak dan mengganas dengan membunuh ramai orang yang dianggap bersekongkol dengan Jepun yang kebanyakannya orang Melayu.

komunis

Menurut ahli akademik Cheah Boon Kheng di dalam buku “Red Star Over Malaysia” konflik perkauman itu mencapai kemuncaknya semasa dan selepas kekosongan kuasa (interregnum) dari 15 Ogos hingga 3 September 1945 berikutan dengan pengunduran tentera Jepun.

Ketika tentera Jepun berundur ke bandar-bandar utama, gerila Cina yang dipimpin oleh pergerakan yang diterajui oleh Komunis iaitu MPAJA, keluar daripada hutan dan menguasai 70% kampung dan bandar-bandar kecil.

Mereka membalas dendam terhadap individu yang didakwa bersubahat dengan Jepun terutama pegawai Melayu, polis dan ketua kampung sehingga mewujudkan suasana kezaliman (reign of terror).

Di beberapa bahagian Semenanjung, orang Melayu bertindak balas sehingga ramai orang CIna terbunuh di tangan kumpulan yang diketuai para ulama yang berjihad menentang musuh.

Selain kemusnahan harta benda, apa lagi yang komunis lakukan selama 42 tahun daripada 1948 hingga 1990?

Sejumlah 1,444 orang anggota polis telah terkorban, manakala 1,883 lagi anggota polis telah cedera angkara PKM.

Seramai 2,558 orang awam terbunuh dan 1,490 orang awam cedera akibat kekejaman komunis.

Pada 23 Februari 1950, 17 anggota polis telah terkorban di Bukit Kepong akibat kekejaman komunis. 200 orang pengganas komunis telah menyerang dan membakar balai polis di Bukit Kepong.

Hampir kesemua anggota polis ini dibunuh komunis dalam balai polis tersebut

Hampir kesemua anggota polis ini dibunuh komunis dalam balai polis tersebut

Apa yang memalukan, 200 orang pengganas komunis ini diketuai oleh orang Melayu sendiri yang bernama Muhammad Indera dari Kompeni Bebas Ke-4, Komunis. Melayu digunakan oleh komunis untuk membunuh orang Melayu yang lain.

mangsa kekejaman Bukit Kepong

mangsa kekejaman Bukit Kepong

Bukan sekadar membakar balai dan berek kelamin, malah komunis juga telah mencampak hidup-hidup Hassan Bin Abu Bakar (anak seorang konstabel polis) ke dalam api.

Al-Fatihah...

Al-Fatihah...

Begitulah kejamnya Parti Komunis Malaya

Dan hari ini mereka dengan bangganya mengatakan bahawa mereka pejuang sejarah kerana matlamat mereka menyertai PKM kerana ingin menghalau penjajah British

aku boleh bersetuju dengan fakta itu, tetapi bagaimana pula dengan fakta kekejaman di atas?

buat PKM, terima kasih kerana cuba meyakinkan kami generasi muda yang anda adalah wira…tapi hanyir darah datuk dan moyang kami yang tumpah demi mempertahankan agama, bangsa dan tanah berdaulat ini tidak akan hilang buat selama-lamanya

bahkan ia akan melekat pada tubuh dan tulang-temulang kami sebagai tanda yang kami tak mungkin lupa, dosa dan kezaliman yang dulunya tercipta

Ingat, dalam apa juga keadaan, matlamat tidak boleh menghalalkan cara!

Read Full Post »

Older Posts »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,194 other followers

%d bloggers like this: