Feeds:
Posts
Comments

Archive for September, 2009

Tsunami…traumakah aku?

ketika aku sedang minum petang semalam, aku dan beberapa rakan aku berbual mengenai kejadian tsunami di Samoa yang kini angka kematiannya dah pun mencecah 100 orang

tiba-tiba seorang rakanku, Shuaib bertanya sama ada kami ada merasa gegaran di restoran yang kami minum itu

aku lihat muka Shuaib agak panik, katanya entah mengapa dia tiba-tiba terasa seperti tubuhnya bergoyang

” Aku rasa aku makan banyak sangat pulut durian la Ril, dari semalam rasa badan aku ni macam tak sedap je, rasa macam nak tumbang,” kata Shuaib

kami ketika itu tak ambil pot apa yang dia katakan…lepas tu Shuaib terus bangun daripada kerusinya dan pergi ke tandas, tetapi tak sampai seminit dia berlari semula ke arah kami sambil menjerit, ” Woooiiii, memang betul bergegarlah…ada gempa bumi! TV3 dah flash! kat KL semua orang keluar dari bangunan!!!,”

serentak dengan itu telefon bimbit Herman, pegawai khas kepada Duta Malaysia ke Amerika, Datuk Jamaluddin Jarjis  pun berbunyi

” Alamak memang betullah, ada SMS masuk, kat Indonesia berlaku gempa bumi kuat, lebih 7 skala richter!!!,” kata Herman sambil menunjukkan hand phone I-Podnya pada aku

tiba-tiba jantung aku berdegup kencang, nafas aku macam tersekat-sekat, badan aku terus berpeluh

segala kenangan dan memori sewaktu aku membuat liputan tsunami di Bandar Aceh kira-kira lima tahun lalu terus menerpa di fikiran

sanctkfc

aku terus terbayang saatnya sewaktu aku terpaksa menahan bau busuk dari mayat yang semakin mengembung dan mereput di pekan Lambaro,

aku terbayang imej ngeri mayat-mayat mangsa tsunami yang bergelimpangan di sekeliling aku sewaktu di pantai Lhok-Nga,

aku teringat kisah hantu merayau di Sigli dan macam-macam lagi, arghhhhhhhhh traumakah aku?????????

di sinilah aku berada dulu...

aku hanya mampu merenung sayu dari atas tebing...

dan sehingga entry ini ditulis…aku masih terbayang dan terbayang….

Read Full Post »

sebelum ini aku ada bercerita mengenai lagu Citra Manusia ciptaan Azhary dan ditulis oleh aku sendiri yang terpilih ke pencalonan Muzik-Muzik

sebenarnya lagu ini adalah lagu tema yang kami cipta untuk sebuah dokumentari kemanusiaan yang disiarkan di Astro Prima tak lama dulu

daripada asalnya hanya suka-suka, rupanya lagu ini mendapat perhatian dalam industri muzik tanah air

actually ramai yang nak tengok video clip Citra Manusia tetapi disebabkan masing-masing sibuk dengan kerjaya maka ia agak lambat untuk dihasilkan, lagi pun tau-tau je lah kos nak buat video klip

anyway, akhirnya Azhary dah siapkan video klip tu, so skrg bolehlah korang tengok di youtube…projek suka-suka je ni, jangan expect macam video clip KRU pulak heheheh

anyway, hayatilah Citra Manusia…ikhlas dari Azhary dan Syahril A. Kadir…layannnnnnnnnnnnnn

Read Full Post »

kau Shafie atau Wahabi?

Wahabi%20Myth2

kampung aku ada dua buah masjid, jarak antara satu masjid dengan sebuah masjid yang lain taklah jauh sangat

so dalam erti kata lain, orang kampung ada dua pilihan, sama ada nak pergi ke masjid A atau ke masjid B

namun dulu aku hairan juga, kenapa keluarga aku lebih suka ke masjid B tetapi tidak ke masjid A?

” Kita ikut mazhab Shafie…Masjid A tu masjid ‘orang muda’ Ril, kekadang rasa macam pelik kalau sembahyang kat sana, kalau Subuh depa tak baca qunut, orang masa sembahyang Jumaat azan dua kali tapi depa sekali ja, talqin pun depa tak mau baca bila dah kebumi mayat…tu yang malas nak pi masjid A ni, ” kata salah seorang saudara aku

mula-mula aku pelik juga, dalam hati ada gak berkata-kata, masjid A ni amal ajaran sesat ka?

bila aku dah semakin membesar baru aku tahu apa yang dimaksudkan dengan aliran ‘orang muda’ ni atau lebih popular dengan nama Wahabi

aliran Wahabi diasaskan oleh Muhamad Abdul Wahab di Arab Saudi pada 1701 dan ia popular di Arab Saudi, Kuwait, Qatar, Somalia, Algeria, Palestin dan Mauritania

Di Malaysia, ia dikembangkan oleh tokoh-tokoh Kaum Muda yang mendapat pendidikan agama di Timur Tengah sebelum kemerdekaan negara pada tahun 1957

asas-asal fahaman aliran ini dikembangkan daripada pandangan-pandangan Ibnu Taimiyyah – tokoh pembaharuan Islam pada abad kelima selepas kewafatan Nabi Muhammad – yang membawa idea menyucikan agama dengan kembali kepada ajaran al-Quran dan Sunnah, menggalakkan ijtihad dan menolak bid’ah dan tahyul dalam agama

aku menulis pasal entry ni kerana sekarang di Perlis kecoh bila dua imamnya diberhentikan kerana dikatakan tidak mengamalkan aliran Wahabi, for ur info, Perlis lain sikit, depa memang kuat dengan aliran ‘orang muda’ berbanding negeri lain kat Malaysia ni

apapun aku harap orang-orang kuat agama seperti mufti, pensyarah, Jakim atau badan agama negeri-negeri kena banyakkan bincang dan keluarkan satu ketetapan berhubung isu aliran dan fahaman yang dah mula orang dok kalut sekarang

jangan bagi orang kita keliru…perbezaan bab-bab fekah ni bagi aku tidak boleh dibiarkan tanpa ada satu jawapan yang meyakinkan

orang Melayu di negara ini dah berpecah kepada banyak puak hanya kerana politik, jangan pula orang Melayu berpecah sekali lagi disebabkan kegagalan untuk memahami mazhab dan aliran seperti ini

so soalannya ialah, ko Shafie atau Wahabi?

wallahualam.

Read Full Post »

di Malaysia ni pak menterinya ramai yang ‘pelik-pelik’ terutama bila mengendalikan sidang akhbar mereka

pengalaman menjadi wartawan membuatkan aku masak sangat dengan perangai mereka

ada yang kita tanya lain, dia jawab lain, ada yang sensitif tak kena tempat, ada yang cepat melenting, ada yang suka wat lawak, ada yang skima nak mampus, ada yang seriussssss je, pendek kata macam-macam pe’el lah

dan yang paling selalu berlaku, bila reporter tanya dalam Bahasa Melayu, pak menteri  jawab dalam bahasa Inggeris…bila reporter tanya dalam bahasa Inggeris, dia pula nak jawab dalam bahasa Melayu

tetapi insiden di atas memang jarang berlaku dan aku boleh katakan Rais Yatim boleh masuk Malaysia Book Of Record

dalam sejarah aku jadi wartawan, belum pernah ada  mana-mana menteri ‘bengang’ dengan wartawan yang tanya soalan dalam bahasa Inggeris…kalaupun dia tak pandai Bahasa Inggeris, dia akan jawab dalam bahasa rojak….Manglish (Malay campur English)

dalam insiden di atas, si wartawan tu pun satu hal, kau tanya jelah dalam Bahasa Melayu, lagipun Rais dok bercakap pasal bulan kemerdekaan, bukannya isu antarabangsa atau undang-undang

tapi pada masa yang sama, sebagai menteri yang turut bertanggung jawab dalam soal budaya, cara Rais tu nampak macam ‘kureng budaya’ sikitlah

apalah salah Rais guna ayat atau gesture yang lebih sopan…bukan apa, takut orang kata cakap tak serupa bikin pulak kan

apapun terpulang pada pandangan korang, mungkin korang boleh share sikit apa yang korang rasa dalam insiden di atas?

Read Full Post »

inilah kereta kabel Bukit Nanas
inilah kereta kabel Bukit Nanas

bila melihat bercambahnya kawasan tumpuan pelancong di Lembah Kelang sekarang ini, aku teringat zaman kanak-kanak aku

walaupun aku hanya berhijrah ke Kuala Lumpur ketika umurku 14 tahun, namun Kuala Lumpur bukanlah asing bagiku

ini kerana arwah abah sering membawa aku berjalan-berjalan di Kuala Lumpur sejak aku kecil lagi, selalunya bila arwah kena berkursus di sini, aku ngan emak akulah orang yang paling gembira kerana sudah tentu kami dapat makan angin di bandar yang sebelum ini hanya dapat dilihat dalam rancangan Drama Minggu Ini saja tu

aku ingat lagi, dua tempat yang kami tak pernah miss bila melancong ke Kuala Lumpur adalah Bukit Nanas dan Batu 11 Gombak, kenapa?

kerana di Bukit Nanas adalah perkhidmatan kereta kabel dan di Batu 11 ada theme-park yang cukup terkenal iaitu Mimaland, mungkin generasi baru sekarang ramai yang tak tahu, Bukit Nanas (yang kini ada Menara Kuala Lumpur itu) dulu ada perkhidmatan kereta kabel, korang boleh naik kereta kabel tu dan lihat pemandangan Kuala Lumpur dari atas, menarik sehhhhhhh

tak silap aku ia mula beroperasi pada tahun 1979 tetapi terpaksa ditutup tidak lama kemudian, aku rasa adalah kot dalam dua tiga tahun, mungkin bangkrap agaknya

first time aku naik kereta kabel tu masa aku darjah satu tetapi memorinya masih kuat dalam ingatan

yang scarynya, kereta kabel tu bukan macam kat Genting tu, ia cuma berupa buaian (gambar kat atas), macam yang kita selalu tengok orang main ski di Switzerland, hah macam tu lah bentuknya

tempat kedua Mimaland, dulu kalau sebut Mimaland tarafnya sama macam Sunway Lagoon lah kan heheheh

Mimaland

kat sana ada patung-patung Dinasour yang besar untuk hiburan kanak-kanak di samping gelungsur air yang paling panjang di Asia Tenggara ketika itu

hah kalau korang tengok filem-filem Melayu era awal 80-an, banyak depa shoot kat Mimaland lah…yang aku tak dapat lupa filem Mekanik, adegan waktu Azmil Mustafa nyanyi lagu hindustan ngan aweknya dalam hujan, hahahaha lawak siooootttt

sayangnya, taman yang dibuka pada tahun 1975 ini akhirnya ditutup pada tahun 1993, dah jadi tempat jin bertendang pun

tinggal kenangan...

tinggal kenangan...

katanya pemilik Mimaland, Magnum Corp saja taknak let go lagi tanah ni kerana dok tunggu nilai tanahnya melambung gila babi

memang banyak lagi kalau nak diceritakan mengenai Kuala Lumpur dulu-dulu ni tapi cukuplah takat tu dulu

indahnya memori….

SAK: Suka lagu A. Ramlie, Kenangan Mengusik Jiwa

Read Full Post »

Nasib anak yang tak lagi berayah,
setiap saat mereka menangis bertanya pada ibunya:
Dimana ayah? Dimana ayah?
Saya rindu padanya, begitu rindu ingin melihat wajahnya
Kalau memang ia masih hidup, dimana ia berada?
ingin berkumpul di hari raya
Kalau memang sudah meninggal, dimana kuburnya?
Saya hanya ingin ke sana, ‘tuk baca doa

 

senikata di atas adalah sebahagian daripada lirik lagu berjudul Aneuk Yatim nyanyian penyanyi warga Aceh, Rafly

aku memilih untuk membuat entry mengenai lagu ini kerana inilah kali pertama aku melihat dengan mata kepala aku sendiri bagaimana begitu ramai orang yang menangis teresak-esak hanya kerana sebuah lagu

aku sebenarnya telah mendengar lagu ini dua tiga tahun lepas, tetapi entah kenapa dalam lawatan aku ke Sumatera bulan lalu, aku mengambil keputusan untuk download lagu berkenaan dalam handphone aku

lagu ini sebenarnya dinyanyikan dalam bahasa Aceh tetapi percayalah, kalau korang dengar betul-betul dari mula sampai habis, pasti korang akan dibuai dengan satu perasaan yang cukup menyedihkan, seolah-olah korang mengerti perasaan hiba penyanyinya itu

disebabkan aku ada ada ramai kawan di sini yang berasal dari Aceh, maka setiap kali bertemu mereka, aku pun pasang lagu tersebut melalui handphone berkenaan

percaya atau tidak, setiap kali lagu itu berkumandang, setiap kali itu jugalah kawan-kawan Aceh aku akan mengalirkan airmata, bahkan ada seorang tu sampai menangis teresak-esak!

rupa-rupanya, menurut mereka, lagu berkenaan sebenarnya bukan dicipta untuk anak yatim yang menjadi mangsa tsunami, tetapi lagu itu dicipta khas untuk  anak-anak yatim yang keluarga mereka menjadi mangsa pembunuhan tentera Indonesia waktu konflik antara tentera kerajaan dengan gerila Gerakan Aceh Merdeka (GAM) tidak lama dulu

la patut la…bahkan menurut member Aceh aku itu, mana-mana orang Aceh yang tidak menangis bila dengar lagu Aneuk Yatim ini, ternyata orang itu buta hati!

sememangnya konflik berdarah yang meletus antara orang Aceh dan tentera Indonesia benar-benar meninggalkan kesan yang mendalam kepada warganya

bahkan sampai sekarang perasaan benci dan marah kepada Jakarta masih menebal di kalangan warga bumi Serambi Mekah itu

namun Allah Maha Besar, walaupun diturunkan tsunami kepada negeri Aceh, namun tsunami jugalah akhirnya telah membawa kepada tamatnya perang saudara yang berlaku di antara kedua-dua pihak, perang yang telah mengorbankan ribuan nyawa tak berdosa sejak sekian lama

dan lagu Aneuk Yatim telah menjadi saksi pengorbanan dan perjuangan warga Aceh yang tidak pernah lekang dari kesedihan dan air mata…

Read Full Post »

Celcom oh! Celcom

calldead

aku rasa ramai di antara kita yang kecewa dengan apa yang terjadi pada hari raya tempoh hari apabila perkhidmatan talian telefon mudah alih Celcom mengalami gangguan selama hampir 12 jam iaitu dari pagi hingga membawa ke malam

aku sendiri, terlepas untuk beraya di tiga buah rumah sahabat aku termasuk tersesat hampir sejam dekat Melaka gara-gara kegagalan  syarikat berkenaan memberikan khidmat yang terbaik untuk para pelanggannya

yang hairan tu Maxis dan Digi  juga mempunyai pelanggan yang ramai, tetapi tidak pula mengalami masalah seteruk itu

menurut CEO Celcom, Datuk Shazally Ramly, Celcom mencatatkan antara 750,000 hingga 150 juta panggilan tetapi hari tersebut,  ia meningkat sehingga 750 juta panggilan

katanya, peningkatan itu berpunca daripada pengguna Celcom yang telah mula kembali ke ibu kota dan melakukan panggilan hampir serentak sehingga menyebabkan Stesen Penerima (Node) berkapasiti tinggi milik Celcom di Kepong mengalami kesesakan yang teruk

jelasnya lagi, gangguan panggilan itu hanya melibatkan syarikat telekomunikasi tersebut kerana majoriti pelanggan Celcom adalah masyarakat Melayu yang mana penggunaan mereka untuk panggilan dan SMS meningkat setiap kali Hari Raya Aidilfitri

well bagi aku, sepatutnya ia bukanlah satu alasan kerana Celcom sudah tentu dapat mengagak kesesakan talian yang dijangka berlaku dan mereka sepatutnya sudah mempunyai plan A, plan B atau plan C untuk mengatasi masalah berkenaan

malangnya bila bab nak cari pelanggan, Celcom pandai pula menyediakan pelbagai plan tetapi bila tiba masalah, mereka gagal untuk menyediakan plan yang sepatutnya kepada pelanggan mereka 

Celcom boleh bagi seribu satu macam alasan, hakikatnya mereka telah gagal berbanding pesaing terdekatnya iaitu Maxis dan Digi

dan sebagai pelanggan setia Celcom sejak tujuh tahun dulu, aku sangat kecewa dengan apa yang berlaku

semoga Shazally dan anak-anak buahnya mengambil iktibar daripada kejadian ini, itupun kalau mereka nak la….

SAK: Teringat iklan Celcom kat radio….’Celcom, berbaloi-baloiiiiiiiiiii’

Read Full Post »

Older Posts »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 292 other followers

%d bloggers like this: